جواب درس دوم مطالعات هشتم
در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۲ مطالعات هشتم متوسطه اول با موضوع «تعاون(۲)» قرار گرفته است که شامل جواب صفحات ۷ تا ۱۲ کتاب درسی میباشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ سوالات مطالعات هشتم همراه باشید.
جواب فعالیت صفحه ۷ مطالعات اجتماعی هشتم
۱- انفاق کردن چه اثراتی در زندگی فرد انفاق کننده دارد؟
پاسخ:
⭐️ افزایش مال و برکت روزی
⭐️ افزایش و ایجاد روحیهی نیکوکاری
⭐️ تمایل به کارهای نیک و خدا پسندانه
⭐️ انجام بهتر فریضهها و واجبات دینی بخشودگی گناهان و برخورداری از اجر معنوی
⭐️ آرامش خاطر و…
۲- درباره راههایی که میتوانید انفاق کنید، فکر کنید. چند مورد را روی کاغذی یادداشت کنید و سعی کنید آنها را انجام دهید.
پاسخ:
⭐️ ماهانه مبلغی را به یک مؤسسه خیریه که به کودکان بیسرپرست کمک میکند، اهدا کنم.
⭐️ در یک روز تعطیل، به یک مرکز نگهداری از سالمندان بروم و با آنها وقت بگذرانم.
⭐️ برای دیگران دعا و نیایش کنم،
⭐️ لوازم غیرقابل استفاده خود را به خیریهها اهدا کنم.
جواب فعالیت صفحه ۸ مطالعات اجتماعی هشتم
۳- مکانی (مدرسه، بیمارستان، مسجد و…) در شهر، روستا یا استان محل زندگیتان که به دست خیّرین (مرد یا زن) ساخته شده، شناسایی و درباره آن تحقیق کنید.
پاسخ: بر عهدهی دانش آموز اما میتوانید از متن زیر کمک بگیرید.
در شهر ما، مردی نیکوکار زندگی میکرد که نامش احمد بود. احمد از کودکی با فقر و محرومیت آشنا بود و میدانست که تحصیل و آموزش برای رهایی از این مشکلات ضروری است. به همین دلیل، تصمیم گرفت با کمک خیرین دیگر، مدرسهای در روستای خود بسازد.
احمد سالها برای ساخت مدرسه تلاش کرد و سرانجام توانست با کمک مردم نیکوکار، مدرسهای زیبا و مجهز در روستای خود بنا کند. این مدرسه به نام «مدرسه احمد» نامگذاری شد و از آن روز به بعد، دانشآموزان زیادی از این مدرسه فارغ التحصیل شدند و به مدارج عالی رسیدند.
احمد با ساخت این مدرسه، نام خود را در تاریخ روستا جاودانه کرد. او نشان داد که با کمک خیرین و نیکوکاران، میتوان کارهای بزرگی انجام داد و زندگی دیگران را بهبود بخشید.
۴- متن صفحهٔ روبهرو، زندگینامهٔ دو تن از خیّرین مدرسهساز را بخوانید. سپس در یک جمله بنویسید مهمترین پیام یا نکتهای که از خواندن این متن گرفتید، چه بود؟ به نوبت جملههای خود را در کلاس بخوانید.
پاسخ:
به مادیات نباید دل بست، زیرا با انجام کار نیک، تنها یاد و نام نیکی که باقی می ماند، سرانجام نام نیک نیکو و ماندگار می شود.
به قول سعدی:
سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز
مرده آن است که نامش به نکویی نبرند
⭐️ افزایش و ایجاد روحیه خیرخواهی
⭐️ میل به کارهای خیر و خداپسندانه
⭐️ انجام بهتر واجبات دینی
⭐️ آمرزش گناهان و برخورداری از ثواب معنوی
⭐️ افزایش مال و برکت یک روز
⭐️ آرامش روحی و …
۵- یکی از اقدامات ارزشمند مردم کشورما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تشکیل جهاد سازندگی و رفتن داوطلبانه آنها به مناطق محروم و روستاها برای عمران و آبادانی بود. درباره نهاد جهاد سازندگی از بزرگترها پرس و جو کنید و چند مورد از اقدامات این نهاد را در منطقه یا استان محل زندگیتان در کلاس بیان کنید.
پاسخ:
«جهاد سازندگی» یکی از نهادهای مردمی انقلاب اسلامی ایران است. این نهاد با توجه به فلسفه تشکیل و فعالیت خود در بین سایر نهادها و ارگانهایی که برای استحکام و تداوم انقلاب اسلامی شکل گرفته اند، از اعتبار و جایگاه بالایی برخوردار است.
نهاد “جهاد سازندگی” تنها ۴ ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی (ره) شکل گرفت و شکل گیری آن به دلیل فقر روز افزونی بود که در نظام کشاورزی و نظام روستایی کشور در دوران پهلوی شکل گرفت و ادامه یافت.
⭐️ آب و برق رسانی روستاها
⭐️ احداث راههای روستایی
⭐️ بهسازی آسفالت راه روستایی
⭐️ ساخت مدارس روستایی
⭐️ تشکیل کمیتههای مختلف کشاورزی، بهداشت، توسعه و فرهنگ
پاسخ کاربرگه شماره ۱ تعاون:
۶- کاربرگه شماره (۱) تعاون را در منزل انجام دهید.
⭐️ یکی از سه گزینه زیر را انتخاب و جای خالی را با آن پر کنید.
⭐️ نوشتن داستان یا خاطرهای کوتاه درباره تعاون
من خاطرهای از تعاون در مدرسهام دارم. در کلاس ما، دانشآموزی بود که خانوادهاش فقیر بودند و نمیتوانستند هزینه تحصیل او را تأمین کنند. معلم ما از این موضوع خبردار شد و به دانشآموزان کلاس پیشنهاد کرد که به این دانشآموز کمک کنند. دانشآموزان با خوشحالی قبول کردند. آنها هر روز مقداری از پول خود را برای کمک به این دانشآموز جمع میکردند. با گذشت چند ماه، مبلغ زیادی جمع شد. با این پول، معلم ما برای دانشآموز فقیر، کتاب، دفتر و وسایل دیگر تهیه کرد. دانشآموز از این کمک بسیار خوشحال شد و قول داد که درس بخواند و آینده خوبی برای خود بسازد. من از این خاطره، درس مهمی آموختم. یاد گرفتم که باید به دیگران کمک کنم، حتی اگر آنها را نمیشناسم. |
– کشیدن نقاشی از صحنهای که تعاون و همدلی انسانها را نشان میدهد.
پاسخ: میتوانید مانند تصاویر زیر نقاشی هایی را رسم کنید.


– پیدا کردن و چسباندن یک عکس که صحنهای از همیاری و کمک به همنوعان را نشان دهد.

جواب فعالیت صفحه ۱۰ مطالعات اجتماعی هشتم
۷- یک مدرسه یا یک نمازخانه که تازه ساخته شده است را تصور کنید. با یکدیگر گفت و گو کنید که چه چیزهایی را میتوانید با مشارکت دوستان یا خانوادهتان، وقف آنجا کنید؟
پاسخ:
برای نمازخانه: قرآن، فرش، جا مهر، تسبیح و…
برای مدرسه: خودکار، تخته سیاه، توپ فوتبال، پرده، کولر و…
۸- پرس و جو کنید. آیا در محل زندگی شما اثر یا بنای وقفی وجود دارد؟ واقف آن کیست؟
پاسخ: بله، آقای احمدی
جواب فعالیت صفحه ۱۱ مطالعات اجتماعی هشتم
۹- متن مربوط به شرکت تعاونی را در این درس بخوانید و فواید مادی و معنوی را که در یک شرکت تعاونی وجود دارد، فهرست کنید. برای مثال: داوطلبانه بودن…
پاسخ:
● توزیع سود و زیان بین همه اعضا تعاونی به طور یکسان
● رفع نیازهای معیشتی و کمک به اعضای تعاونی برای رفع مشکلات معیشتی
پاسخ دیگر:
● بهرهمندی از سود و منافع مشترک
● رفع مشکلات اقتصادی اعضا و ایجاد رفاه و زندگی بهتر اعضا
● برخورداری از ثواب معنوی و انفاق و گذشت و عدم فقر مادی و معنوی.
به کارببندیم صفحه ۱۲ مطالعات اجتماعی هشتم
یکی از فعّالیتهای زیر را انتخاب کنید و به دلخواه انجام دهید.
۱- با هم کلاسیهایتان یک انجمن نیکوکاری تشکیل دهید و وظایفی را برای اعضا معین کنید و با همکاری یکدیگر طیّ سال تحصیلی در کارهای خیر، مشارکت و اقدام کنید.
پاسخ: بر عهدهی دانشآموز
۲- با راهنمایی و کمک مسئولان مدرسه، یک تعاونی مصرف در مدرسه خود تشکیل دهید و اصول تعاونی را در آن به کار ببندید.
پاسخ: بر عهدهی دانشآموز
۳- الف) در صورتی که در آشنایان و خویشاوندان یا فامیل خود افرادی را میشناسید که در انجمنهای نیکوکاری فعّالیت دارند، با هماهنگی مسئولان مدرسه از آنها دعوت کنید به کلاس شما بیایند و درباره کارها و اهداف آن انجمن برای شما صحبت کنند.
پاسخ: بر عهدهی دانشآموز
ب) یکی از افراد نیکوکار روستا، شهر یا استان محل زندگی خود (زن و مرد) را شناسایی و به کلاس معرفی کنید.
پاسخ:
همسایه ما، آقای موسوی، عضو یک موسسه خیریه است که مسئولیت نگهداری از تعدادی یتیم و کمک به زنان سرپرست خانوار را بر عهده دارد. هدف این انجمن شناسایی و نگهداری از کودکان بیسرپرست است و هزینههای خود را از طریق کمکهای نقدی و غیر نقدی افراد خیر تامین میکنند، هرچند گاهی به زنان سرپرست خانوار نیازمند نیز کمک میکنند.
۴- تحقیق کنید سازمان تأمین اجتماعی چگونه نهادی است و کار آن چیست؟ نتیجه را به کلاس گزارش کنید.
پاسخ:
سازمان تأمین اجتماعی نهادی عمومی غیردولتی است که وظیفهٔ پوشش اجباری بیمهٔ کارگران، حقوق بگیران و پوشش اختیاری صاحبان حِرَف و مشاغل دولتی و آزاد را برعهده دارد. این سازمان اولین، قدیمیترین و بزرگترین سازمان تأمین اجتماعی و درمانی در ایران است که متعلق به بیمهشدگان است.
مهمترین وظایف سازمان تأمین اجتماعی عبارتند از:
⭐️ پرداخت مستمری بازنشستگی به افراد بازنشسته تحت پوشش این سازمان؛
⭐️ پرداخت مستمری از کارافتادگی به افراد بیمهشده در این سازمان؛
⭐️ پرداخت مستمری بازماندگان به خانوادهٔ بیمهشدگان فوت شده؛
⭐️ پرداخت حق بیمه بیکاری به بیمهشدگان بیکار؛
⭐️ پرداخت هزینههای درمانی بیمهشدگان به صورت رایگان یا با تخفیف؛
⭐️ ارائهٔ خدمات درمانی و بهداشتی به خانوادهٔ بیمهشدگان.
سخن پایانی
اگر سوالی دربارهی درس دوم مطالعات اجتماعی پایه هشتم متوسطهی اول دارید، میتوانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.
✅ جواب درس اول مطالعات هشتم
✅ جواب درس سوم مطالعات هشتم
📝 نمونه سوالات پایه هشتم متوسطه اول
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران