جواب فرهنگ نوشتن و تمرین صفحه ۹۴ و ۹۵ ریاضی چهارم| مروری بر فصل ۴
در این نوشته جدیدترین گام به گام پاسخ جواب فرهنگ نوشتن و تمرین صفحه ۹۴ و ۹۵ ریاضی چهارم ابتدایی، با موضوع «اندازه گیری» قرار گرفته است که شامل صفحات ۹۴ و ۹۵ کتاب درسی ریاضی پایه چهارم از فصل ۴ میباشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ فصل چهارم ریاضی چهارم همراه باشید.
جواب فرهنگ نوشتن صفحه ۹۴ ریاضی چهارم
۱- به چه زاویهای تند و به چه زاویهای باز میگویند؟
پاسخ:
زاویهی تند زاویهای است که اندازهی آن از زاویهی راست یعنی ∘۹۰ کمتر است.
زاویهی باز زاویهای است که از زاویه راست بزرگتر و از زاویه نیمصفحه کمتر است؛ یعنی از ∘۹۰ بیشتر و از ∘۱۸۰ کمتر است.
۲- در هنگام اندازه گیری زاویه با نقّاله، چگونه آن را روی زاویه قرار میدهیم؟
باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

پاسخ:
مرکز نقاله را دقیقاً روی رأس زاویه قرار میدهیم و آن را طوری میچرخانیم که خط مبنای نقاله (شعاع آن) بر یکی از ضلعهای زاویه منطبق شود. سپس نگاه میکنیم که ضلع دیگر زاویه، کدام عدد روی محیط نقاله را قطع میکند. آن عدد را، با شروع شمارش از صفر، بهعنوان اندازه زاویه میخوانیم.
۳- ۴۰ دقیقه بعد از ساعت ۱۰:۵۰ دقیقه را چگونه پیدا میکنید؟
پاسخ:
ابتدا ۱۰ دقیقه به زمان ۱۰:۵۰ اضافه میکنیم تا ساعت ۱۱ شود. سپس ۳۰ دقیقه به ساعت ۱۱ اضافه میکنیم تا ساعت ۱۱:۳۰ به دست آید.

جواب تمرین صفحه ۹۴ ریاضی چهارم
۱- از کاغذ شفّاف، یک دایره ببرید. مانند نمونه آن را روی یکی از زاویههای چهارضلعی قرار دهید. مرکز دایره روی رأس زاویه باشد. سپس زاویه را روی دایره، رسم کنید. مانند شکل زیر، دایرهی خود را روی زاویهی دیگر قرار دهید.
این بار، یک ضلع زاویهی رسم شده روی دایره، روی ضلع چهار ضلعی و مرکز دایره روی رأس زاویه باشد. ضلع دیگر زاویه را روی دایره رنگ کنید. همین کار را با دو زاویهی دیگر ادامه دهید.
مجموع ۴ زاویهی این چهارضلعی چند درجه شد؟

پاسخ: یک دایره کامل یعنی ۳۶۰ درجه
توضیح بیشتر:
با استفاده از دایرهی شفاف، هر زاویه را به دقت روی دایره منتقل میکنید و در پایان اگر زاویهها را درست رسم کرده باشید، مجموع آنها دقیقاً ۳۶۰ درجه خواهد شد. این ویژگی برای همهی چهارضلعیها برقرار است، چه منظم باشند و چه نامنظم.
نکته: در چهار ضلعی جمع زاویههای داخلی ۳۶۰ درجه میشود.
۲- مثل سؤال بالا با کاغذ شفّاف، یک دایره درست کنید و مجموع زاویههای مثلّث را به دست آورید.
پاسخ:

یک دایرهی شفاف درست میکنیم و آن را به ترتیب روی هر کدام از زاویههای مثلث قرار میدهیم، به طوری که مرکز دایره روی رأس زاویه باشد و یک ضلع زاویه با شعاع دایره همراستا شود. سپس زاویه را روی دایره علامت میزنیم. وقتی هر سه زاویهی مثلث را روی دایره رسم کردیم، مشاهده میکنیم که مجموع آنها نیمدایره را کامل کردهاند، یعنی برابر با ۱۸۰ درجه است.
نکته: در مثلث مجموع زاویههای داخلی ۱۸۰ درجه میشود.
جواب تمرین صفحه ۹۵ ریاضی چهارم
۳- با یک دایرهی شفّاف دیگر، مجموع زاویههای مستطیل را پیدا کنید.
دایرهی شفاف شما به چه شکلی درآمد؟
روی دایرهی مقابل نشان دهید.
پاسخ: یک دایره کامل یعنی ۳۶۰ درجه

۴- مجموع زاویههای شکل زیر را با یک کاغذ شفّاف پیدا کنید.
پاسخ:

۵- قطار تهران – شاهرود در ساعت ۸:۲۵ از تهران حرکت کرد و در ساعت ۱۲:۵۵ دقیقه به شاهرود رسید. زمان سفر این قطار چقدر بوده است؟

پاسخ: این قطار ۴ ساعت و ۳۰ دقیقه در راه بوده است.

۶- یک ساعت و ۲۵ دقیقه و ۳۰ ثانیه، چند ثانیه است؟
پاسخ:
هر ساعت ۶۰ دقیقه است، پس:
دقیقه ۶۰=۶۰×۱
هر دقیقه ۶۰ ثانیه است، پس:
ثانیه ۳۶۰۰=۶۰×۶۰
۲۵ دقیقه برابر است با:
ثانیه ۱۵۰۰=۶۰×۲۵
مجموع:
ثانیه ۵۱۳۰ = ۳۰ + ۱۵۰۰ + ۳۶۰۰
۷- برای هرکدام از موارد زیر، زمان مناسب بنویسید.
پاسخ:
● مدّت زمان زنگ تفریح در مدرسه (۱۰) دقیقه
● مدّت زمان ۵۰ متر دویدن (۲۰) ثانیه
● مدّت زمان خوابیدن شما در یک روز (۸) ساعت
● مدّت زمان پرواز یک موشک کاغذی در آسمان (۵) ثانیه
۸- با توجّه به اندازههای نوشته شده، طول پاره خطی را که با علامت؟ مشخّص شده است، پیدا کنید.
پاسخ:

نکته: در مثلّث متساوی الاضلاع اندازه هر سه ضلع باهم برابر است.
نکته: در مثلّث متساوی الساقین اندازهی هر دو باهم برابر است.
نکته: در مربّع اندازه هر چهار ضلع باهم برابر است.
سخن پایانی
اگر سوالی درباره جواب فرهنگ نوشتن و تمرین صفحه ۹۴ و ۹۵ ریاضی چهارم با موضوع فصل چهارم که ««اندازه گیری»» است، دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی میکنند.
✅ جواب تمرین صفحه ۹۳ ریاضی چهارم
✅ جواب معما و سرگرمی و فرهنگ خواندن صفحه ۹۶ ریاضی چهارم
📝 نمونه سوالات پایه چهارم ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران