جواب فعالیت و کار در کلاس و تمرین صفحه ۱۲ و ۱۳ ریاضی هشتم
در این نوشته جدیدترین گام به گام پاسخ فعالیت و کار در کلاس و تمرین صفحه ۱۲ و ۱۳ ریاضی هشتم متوسطه، با موضوع «عددهای گویا و صحیح» قرار گرفته است که شامل صفحه ۱۲ و ۱۳ کتاب درسی ریاضی پایه هشتم از فصل ۱ میباشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ فصل اول ریاضی هشتم همراه باشید.
جواب فعالیت صفحه ۱۲ ریاضی هشتم
۱- برای هرکدام از محورها یک تساوی جمع بنویسید.
پاسخ:

حاصل عبارت روبه رو را به دست آورید و با حاصل جمع بالا مقایسه کنید. یکسان است.
پاسخ: باهم برابرند.

با توجه به تساویهای زیر، توضیح دهید که چگونه میتوانیم حاصل جمع و تفریق دو عدد گویا را با استفاده از جمع و تفریق دو عدد صحیح به دست آوریم.
پاسخ: وقتی مخرجها مساوی هستند، یکی از مخرجها را مینویسیم و سپس صورتها را با هم جمع و یا تفریق میکنیم.

۲- مانند نمونه، ابتدا مخرجها را یکی کنید؛ سپس، جمع و تفریقها را انجام دهید.
پاسخ:

نکته: برای جمع و تفریق کردن دو کسر به حالت کلی چهار حالت وجود دارد:
۱- مخرج کسرها باهم برابر است: بنابراین یکی از کسرها را به عنوان مخرج مشترک در نظر میگیریم.(مثل کسر شش پنجم + هفت پنجم که مخرج هر دو چون ۵ است مخرج مشترکشان نیز ۵ شده است.)
۲- مخرج یکی از کسرها مضرب دیگری است: مخرج کسری را که دیگری مضرب آن است را به عنوان مخرج مشترک در نظر میگیریم.(مثل یک ششم + یک دوازدهم که چون ۶ مضرب ۱۲ است پس ۱۲ را به عنوان مخرج مشترک درنظر میگیریم.)
۳- مخرج کسرها مضربی از هم نیستند و نسبت به هم اول هستند: در این حالت برای مخرج مشترک گرفتن باید اعداد را در هم ضرب کنید(مثل یک دوم + یک سوم که چون ۲ و ۳ نسبت به هم اول هستند بنابراین درهم ضرب میشوند و مخرج مشترک آنها برابر ۶ میشود.)
۴- مخرج کسرها ممکن است مضربهای مشترک داشته باشند: در این حالت بهتر است ابتدا اعداد را بر مضربهای مشترک تقسیم کنیم و سپس اقدام به مخرج مشترک گرفتن بکنیم و در انتها بر مضرابی که تقسیم کردیم ضرب کنیم(برای مثال بین کسر یک دوازدهم و یک پانزدهم میخوایم مخرج مشترک بگیریم میدانیم هر دو آنها بر ۳ بخش پذیر است پس ابتدا هر دو را بر ۳ تقسیم میکنیم پس داریم ۴ و ۵ حالا بین ۴ و ۵ مخرج مشترک میگیریم که چون نسبت به هم اول هستند برابر حاصل ضرب یکدیگر که ۲۰=۵×۴ میشود و چون ابتدا بر ۳ تقسیم کردیم هر دو عدد را باید ۲۰ در ۳ ضرب کنیم که برابر ۶۰=۲۰×۳ میشود. بنابراین مخرج مشترک بین ۱۲ و ۱۵ برابر ۶۰ میشود.)
نکته: منظور از اینکه دو عدد نسبت به هم اول هستند این است که هیچ مضرب مشترکی بجز ۱ ندارند مانند اعداد ۲ و ۳ و ۵ و ۷ و … نسبت به هم که مضرب مشترکی بجز ۱ ندارند.
جواب کار در کلاس صفحه ۱۲ ریاضی هشتم
۱- مانند نمونه، حاصل هر یک از عبارتها را به دست آورید.
پاسخ:

جواب کار در کلاس صفحه ۱۳ ریاضی هشتم
۲- حاصل عبارتهای زیر را به دست آورید.
پاسخ:

حالا مانند نمونه، هر عدد مخلوط را به صورت دو عدد صحیح و کسری درآورید و با هم جمع کنید.
پاسخ:

جواب تمرین صفحه ۱۳ ریاضی هشتم
۱- حاصل عبارتها را به دست آورید.
پاسخ:

۲- حاصل عبارتها را به دست آورید.
پاسخ:

بین این تساویها چه رابطهای را مشاهده میکنید؟
پاسخ: مثل هم هستند فقط عبارت پایینی تقسیم بر ۱۰ شده است در واقع یک رقم اعشار دارد.
۳- حاصل عبارتهای زیر را به دست آورید.
پاسخ:

۴- به کمک الگویابی، جاهای خالی شکل را پر کنید.
پاسخ:
برای حل این تیپ از سوالات یا باید از بالای شکل شروع کنید و به پایین بروید یا از پایین به بالا حرکت کنید در این مسیر با اعمال ضرب و تقسیم و جمع و تفریق باید رابطهای بین اعضا پیدا کنید.
در این سوال اگر از پایین شکل شروع به حرکت کنیم و حاصل جمع هر دو عدد پایینی در خانهی بالایی بنویسیم الگوی شکل کامل میشود.

سخن پایانی
اگر سوالی دربارهی جواب فعالیت و کار در کلاس و تمرین صفحه ۱۲ و ۱۳ ریاضی هشتم با موضوع درس ««عددهای گویا و صحیح»» دارید میتوانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.
✅ جواب فعالیت و کار در کلاس صفحه ۱۰ و ۱۱ ریاضی هشتم
✅ جواب فعالیت و کار در کلاس صفحه ۱۴ ریاضی هشتم
📝 نمونه سوالات پایه هشتم متوسطه اول
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران